Presenteren en in gesprek met experts
Op de studiedag van 2 maart kon ik een presentatie geven over het belang van gedegen onderzoek voor het onderwijs. Aanleiding daarvoor was de vraag van diverse collega’s of datgene wat we nu op de planning hebben staan voor ons onderwijs van komend schooljaar wel goed onderbouwd is. Aan de hand van mijn presentatie en interactieve werkvorm n.a.v. het werk van John Hattie, dat ik in verband gebracht heb met de ontwikkelingen die we doorgaan, heb ik mijn collega’s kunnen overtuigen dat we goed bezig zijn.
De presentatie is hier in de zien: Ontwerpen op basis van onderzoek – Studiedag 2-3
Tijdens de studiemiddag vandaag op school waren Naomi Mertens, expert Natuurlijk Leren en Kris Verbeeck, expert taal en zelfregulatie weer op school om ons te ondersteunen bij onze ontwerpprocessen. Met Naomi ben ik in gesprek geweest over leer- en ontwikkellijnen en hoe je daar met kinderen over in gesprek kunt gaan. Zij gaf aan dat je bij ontwikkelingsgesprekken ook de kinderen moet laten aangeven waar zij denken te staan op de lijn. Het kan zijn dat jij niet hetzelfde punt in gedachten hebt en dat is prima, dat levert juist veel gesprekstof op. Uiteindelijk komen er voor dat gesprek twee streepjes op de ontwikkel- of leerlijn te staan: een van het kind en een van jou. Bij een volgend gesprek kan er bijvoorbeeld door een kind ook tot de conclusie gekomen worden, dat hij toch niet zo ver was als hij in de eerste instantie dacht, maar dat moet een natuurlijk proces zijn. Hiermee creëer je eigenaarschap bij kinderen voor hun eigen leerproces.
Bij dit soort gesprekken realiseer ik me, dat ik als leerkracht nog erg gefocust ben op het steeds maar vooruit willen gaan en resultaten willen behalen. Het is mooi dat de nadruk met deze leer- en ontwikkelingslijnen vooral op het proces ligt.
Ik merk namelijk ook in dit LA dat het proces dat je doorloopt tijdens leren zo enorm waardevol is en dat een eindresultaat wel fijn is, maar dat dit het qua voldoening niet haalt bij de voldoening die het proces gegeven heeft.
Met Kris heb ik gesproken over doelen en succescriteria en hoe jij als leerkracht bij doelen andere criteria in je hoofd kunt hebben dan een kind. Belangrijk is dan dat het voor kinderen duidelijk is wat de succescriteria zijn bij die doelen. Het inzicht over het verschil in succescriteria is een eyeopener, dat had ik nog niet zo meegenomen, maar is natuurlijk wel essentieel. Succescriteria zelf heb ik natuurlijk wel bestudeerd in het boek van Hattie. Succescriteria worden behaald door het leveren van bewijsmaterialen, bijvoorbeeld in een portfolio. Feedback is daar natuurlijk een belangrijk onderdeel bij, want dat bepaald voor een grote mate het effect van leren. Het is nog wat lastig om het voor je te zien hoeveel tijd er in de nieuwe setting beschikbaar komt voor deze noodzakelijke feedbackgesprekken.
Feedback is dus een tool die zeker ook in de ‘rugzak’ moet van elke leerkracht, dat had ik in LA1 al wel in mijn visiestuk beschreven en goed om te horen dat dit hier nu weer terug komt.