Tweede conferentiedag en diner

schermafbeelding-2019-01-11-om-01-07-18

Posted by on 10 januari 2019

 

Vandaag was een hele lange dag.
Vanmorgen begonnen met een workshop presentatie van de Wilderness School uit Australië over ‘Reimagining Middlemanagement’. (En nee, deze school stond niet in de wildernis van Australië)
In de workshop kwamen allerlei rollen, skills en competenties aan bod die bruikbaar waren voor transactioneel leiderschap door mensen in het middenmanagement. Maar dit was ook prima bruikbaar voor teacher-leaders, zoals deze in onze organisatie aanwezig zijn. Veel oefeningen hadden raakvlakken met werkwijzen die wij zelf al binnen onze school gebruiken,  dus er was ook veel herkenning. Een nieuwe vorm van praktische handreikingen was gebaseerd op het drievoudige principe van Being – Knowing – Doing. Wat ook heel interessant was, was de onderbouwende literatuur die aangehaald werd. Deze kunnen wij binnen onze school ook weer prima gebruiken als validatie voor de vormgeving van ons onderwijs.

De tweede workshop van de ochtend ging over Transformative Pedagogies. Hoe kan het onderwijs zo ingericht worden, zodat jonge mensen zichzelf kunnen vinden en op een betekenisvolle manier kunnen bijdragen aan de complexe vraagstukken van deze tijd, zoals economie, ecologie en milieu. En hoe kunnen zij hier duurzame oplossingen voor bedenken? Hoe kunnen we van hen wereldburgers maken? Hiervoor kwamen bekende en nieuwe werkvormen voorbij. Deze zijn verder na te lezen in het boek “Connecting the dots”, dat je hier kan downloaden.
In deze presentatie werd een film getoond van Arjen Wals van de Universiteit van Wageningen, dat je hier kan bekijken.
Tijdens de lunch was er een presentatie van het 3P-Network.

In de middag heb ik de workshop WOTS – We Own The School – gevolgd van Freek Wevers, Erik Denessen  en Henk van Woudenberg. Dit is een spelvorm die tot doel heeft het gesprek aan te gaan met leerlingen, collega’s en schoolorganisaties over eigenaarschap van leerlingen in de school en hoe dit te bewerkstelligen. Het is in eerste instantie ontwikkeld voor middelbaar onderwijs, maar het is naar mijn idee ook prima te gebruiken in de de bovenbouw van het primair onderwijs.
Het was een mooie ervaring om het gesprek aan te gaan met mensen uit de diverse landen (USA, Noorwegen, Duitsland, Rusland en Zweden) over de mate van eigenaarschap die de leerlingen in hun scholen hadden. Dat was behoorlijk traditioneel, dus weinig. Terwijl ik met de middelbare school van mijn kinderen in mijn hoofd, De Nieuwste School, een heel ander geluid kon laten horen. Bij de ronde ‘future’, wat zou je liever willen, kon men met veel dingen gelukkig wel flink buiten de eigen schoolgrenzen denken.

Hierna kwam de roerende Keynote van Global Teacher of the Year 2017, Maggie MacDonnell, over het onderwijs aan de drop-out jeugd van Salluit, een Inuit-stadje in het noorden van Canada. Met haar presentatie laat zij duidelijk zien dat leerkrachten het verschil kunnen maken, door open minded en open hearted te luisteren naar de tieners met wie ze te maken krijgt en ze door ogenschijnlijk simpele activiteiten uit een neerwaartse spiraal te halen. Via de link kun je meer lezen over haar activiteiten.

Na deze laatste keynote zijn we naar het Clarion Hotel gegaan om samen met Persille uit Denemarken iets te gaan drinken en ons klaar te maken voor het Conference Dinner in de haven van Stavanger. Dit dinner was een foodmarket, waar je overal lekkere gerechten kon proeven. Om 22 uur ging de muziek voluit en stond de dansvloer vol met namen die je normaalgesproken alleen maar in je studieboekenkast tegenkomt. Geweldig!