Technology helps teachers to change their role
Vandaag moesten we al om 7.15 uur klaar staan voor vertrek naar de campus van Microsoft. Er zijn vandaag een zestal presentaties voor ons georganiseerd die allemaal wat meer laten zien over de visie op leren van Microsoft.
Start with the end in mind.
Anthony Salcito, Vice President Worldwide Education, heette ons welkom en verzorgde de eerste presentatie. Dit ging vooral over schoolinnovatie en de weg die men te bewandelen heeft. Het uitgangspunt moet volgens hem zijn wat je wilt bereiken met kinderen en dan pas de manier hoe. Start with the end in mind. Dat hoeft niet altijd met technologie te zijn, maar wanneer dat wel zo is, dan wordt dit wel gemakkelijker geaccepteerd. Anthony gaf aan dat de grootste uitdaging in deze processen altijd de vraag is hoe je alle betrokkenen mee krijgt. Microsoft heeft een School Transformation Proces ontwikkeld waarin dit stap voor stap opgenomen is. Net als in Nederland zijn de 21st century skills belangrijk en vooral computational thinking. Er worden veel te weinig studenten opgeleid die deze skills hebben, terwijl er in het bedrijfsleven een groot tekort aan is. Dit gaat niet om puur programmeren, maar om het denken als een programmeur.
Technology helps teachers to change their role
Daarna kwam Bradley Tipp die het vooral had over de veranderende rol van de leerkracht. Hij geeft aan dat er veel geëxperimenteerd moet worden en men moet durven fouten te maken, daaruit wordt nl. veel geleerd. Hij vertelt veel over het werken in de cloud, men hoeft hier niet meer huiverig voor te zijn, de voordelen zijn vele malen groter dan de nadelen: stop worrying about doing the right thing, just do things and evaluate and adapt to it. De toekomst komt er niet aan, maar is er al en we moeten daar niet bang voor zijn maar deze met beide handen aangrijpen en gebruiken voor ons onderwijs.
Eva Psalti ging meer in op de toepassing van technologie in de klas. Uit haar verhaal kwam naar voren dat ICT vooral ingezet wordt in lagere vaardigheden, het opzoeken van informatie, het automatiseren en voor toetsing. Hogere vaardigheden, zoals bijvoorbeeld het analyseren van data, het samenwerken met peers buiten de eigen schoolomgeving, het gebruiken en maken van simulaties of animaties, komen nog maar weinig aan bod.
Kijkende naar onderzoek naar motivatie van leerlingen, dan blijkt dat dit afneemt naarmate de leerling ouder wordt. Ook de gebruikte werkvormen hebben daar invloed op. Als leerkrachten moeten we meer afstemmen, meer rekening houden met de factoren autonomie, competentie en relatie. Dit komt de motivatie ten goede. Feedback is daar bijvoorbeeld een mooi instrument voor. Eva liet een filmpje zien van Jeff, die OneNote inzet om leerlingen gerichter feedback te kunnen geven en zo succeservaringen op te laten doen. De leerkracht doet ertoe en ook wat doet de leerkracht met de technologie die hij tot zijn beschikking heeft. Het TPACK model geeft goede handvaten, het zet in op een balans tussen didactiek, technologische kennis en vakinhoud. Na Eva was het tijd voor een goed verzorgde lunch.
’s Middags was het tijd voor Office365 en Windows10. Komende zomer komt er een nieuwe update die veel mooie features heeft voor het onderwijs. Op deze dag mochten wij er niets over naar buiten brengen, want de lancering stond voor donderdag gepland. Inmiddels is het openbaar en kun je er wat meer over lezen. Met Office365 wordt het beheer weer gemakkelijker. In drie stappen een school pc snel (her)installeren. Waar Microsoft vooral op ingezet heeft is het samenwerken in één document en ‘digital ink’,
maar daar wordt ook morgen nog meer over verteld. Het presentatieprogramma Sway werd ook nog kort besproken en door het enorme gebruiksgemak geeft het je de mogelijkheid om meer te concentreren op inhoud dan op de presentatie ‘what you see is what you want’. Al heb ik zelf een beetje moeite met het uit handen geven van die controle, voor kinderen brengt het de focus wel terug naar de inhoud. In deze presentaties geeft Microsoft een toekomstvisie van 5 jaar, gezien de snelle ontwikkelingen geven ze aan niet verder vooruit te kunnen denken.
Learning by doing!
Als uitsmijter van de dag kwam Karon Weber aan het woord met een interactieve presentatie, want ze is ‘ambassadeur’ van ‘learning by doing’. In haar opinie moet het onderwijs af van het passieve leren en moeten we meer gaan doen. Ik kan het alleen maar met haar eens zijn. Karon liet mooie voorbeelden zien van ontdekkend en onderzoekend leren en ze liet ons de verwondering ervaren: ‘You are all smiling!’. Technologie kan een grote rol spelen om creativiteit en probleemoplossend denken te bevorderen. We moeten minder denken aan het eindproduct, maar het proces centraal stellen. Al met al een zeer inspirerende dag bij Microsoft en met een vol hoofd en een lege maag vertrekken we naar het restaurant voor een heerlijke maaltijd en goede gesprekken met onze medereisgenoten.