Studiedag op De Borne
Gisteren hebben we met het hele team op De Borne een studiedag gehad, waar de nieuwe richting een heel stuk duidelijker geworden is. Het was een ontwerpdag. Gezamenlijk aan de slag met het maken van de beelden van ons onderwijs in het nieuwe leerjaar.
Voordat we begonnen had iedereen thuis de Talentenwijzer docent ingevuld. Je kreeg hiervan een overzicht van je Talenten-Top-5. Iedereen mocht er 2 of 3 kiezen en ophangen op het talentenbord, zodat we konden zien wat we allemaal in huis hadden, en dat was nogal wat. Naomi Mertens, begeleider van ons proces en specialist Natuurlijk Leren gaf aan: dit is ‘erkende ongelijkheid’: jij bent anders dan ik, en we hoeven niet op elkaar te lijken. We kunnen daar gebruik van maken. Als je dat erkent helpt dat in het proces. Uit ons team kwam de uitspraak: ‘Samen doen met gevoel van eigenheid!’ Dat voelt inderdaad goed.
Wij zijn begonnen aan Actieonderzoek:
Uitgangspunten:
Betrokkenheid
Eigenaarschap
Keuzevrijheid
Spelregels voor Actieonderzoek:
We onderzoeken en ontwerpen allemaal
- We vertrouwen op elkaars kwaliteiten, inzet en opbrengst
- Elk ontwerp krijgt 6 weken tijd om te rijpen
We maken afspraken en spreken elkaar erop aan
- Beloof alleen wat je kunt waarmaken
- Doe wat je belooft
We vragen elkaar op tijd om hulp als het lastig wordt
Ons team ging aan de slag met ‘Onderzoek, ontwerp en creativiteit’. We hebben uiteindelijk een mindamp gemaakt met einddoelen voor kinderen aan het eind van groep 8. Dit is wat wij ze mee willen geven als ze onze school verlaten. Al pratende kwamen we tot de
conclusie, dat het hier niet specifiek gaat om doelen die te maken hebben met ‘onderzoek, ontwerp en creativiteit’, maar generieke doelen die de basis moeten vormen voor het gehele onderwijs. Ik ben erg blij met de opbrengst van deze studiedag, aangezien me dit ook kan helpen bij het herontwerp voor LA2.