Klaar voor onze workshop!
Deze dag begint om 9.00 uur met The Presidents Choice: The Extreme After Dinner Speakers’ Session. Andy Hargreaves, president van ICSEI, heeft voor deze ochtend een zevental sprekers opgetrommeld om allemaal een ‘talk’ van 8 minuten te houden. Deze gaan over de meest uiteenlopende onderwerpen, zoals LGBT-leerlingen, Videogames in het onderwijs, Lesson Study en inclusief onderwijs. Stuk voor stuk krachtige verhalen van krachtige sprekers.
Om 11.00 uur is het onze beurt! Een half uurtje van tevoren richten we snel onze ruimte in met de circuit-tafels en de film en presentatie en de hele ICT werkt meteen. Awesome!
Langzaam druppelen er wat mensen binnen en uiteindelijk hebben we een groep van 8 verzameld, waarmee we de workshop gaan doen.
Na een korte introductie van beiden legt Naomi het programma van de workshop uit. We beginnen uiteraard even met een kennismakingsrondje en laten alle deelnemers hun persoonlijke leerdoelen noteren. Dan volgt de film van het project van de innovatiecoaches en de deelnemers kijken geboeid.
Maar na de film moeten ze allemaal zelf aan de slag! Naomi legt even kort de verschillende stations uit en er mag gekozen worden voor een eerste ronde. Ik begeleid de sessie met het Curriculaire Spinnenweb en heb in een tweetal rondes mooie gesprekken met o.a. Zweedse innovatiecoaches, een Noorse ICT-coach, een Spaanse onderwijsconsultant over curriculumanalyse en -design.
Helaas is anderhalf uur veel te kort merken we ook aan het enthousiasme van de deelnemers. Net zoals wij dat in onze sessies hadden, ervaren zij dat ook. De Zweden hebben een reis naar Nederland op het programma staan en willen graag langskomen om hier verder over te praten!
Na een korte ‘wrap-up’ van de sessie moeten we ze helaas laten gaan, maar wat een positieve energie heeft dit gegeven!
De lunch gebruiken we bij de Network Lunch Meeting van het Professional Learning Network.
In de middag is er een Keynote van Kathy Sylva met een meerjarenonderzoek over het effect van ‘Early Childhood Education’ op latere cognitieve en sociaal emotionele resultaten. Ze praat over de kansen voor kinderen om spelenderwijs te leren tijdens tussendoortjes en lunches doordat begeleiders hen aansporen om mee te doen in gesprekken tijdens samen eten. Pedagogische kwaliteit van de begeleiding heeft grote invloed op de uiteindelijke resultaten. “Kinderen met sterke zelfregulerende vaardigheden zijn in staat om het leren ook op jonge leeftijd met ‘beide handen aan te pakken'” volgens Sylva.
De Keynote van Kathy wordt gevolgd door een project over Art & Aesthetics voor jonge kinderen en laat prachtige beelden zien van ‘art practices’. Klik hier voor een prachtige film!
Aan het einde van deze dag nemen we nog deel aan een ‘wrap-up’ sessie van ‘Teaching and professional learning for the future’. Dit is een sessie waar we woensdag mee begonnen zijn en waar we vandaag een bijdrage gaan leveren door onze leeropbrengsten van de afgelopen week met elkaar te delen. We zitten aan tafel met een schooldirecteur uit Schotland en een uit Noorwegen en samen hebben we mooie gesprekken over de vragen ‘Wat neem je meer naar huis?’ en ‘Met wie ga je in gesprek en hoe?’ In de foto’s hieronder zie je de opbrengsten daarvan. Voor mij persoonlijk neem ik mee naar huis ‘een trots gevoel’ over wat wij in onze school al allemaal goed doen! Daar heb ik hier op deze conferentie toch maar weer eens de bevestiging van gekregen!