‘Failing is necessary, or you will end up learning nothing’
Vandaag staat er een bezoek aan de Interlake High School en de Sherwood Forest elementary school op de planning. Beide scholen vallen onder het Bellevue School District en Eric Ferguson, Director of Instructional Technology, ontvangt ons. Hij zal ons vandaag vertellen hoe hij samen met andere schoolleiders uit het district werkt om technologie in het onderwijs te integreren.
Het onderwijssysteem in Amerika ziet er een beetje anders uit dan in Nederland. Hier werkt men een schooldistrict, dat verantwoordelijk is voor het onderwijs aan alle kinderen die in het district wonen. Het onderwijs bestaat uit 12 leerjaren, ook wel K-through-12, of K-12 genoemd. Daaraan gaat één jaar kleuteronderwijs (Kindergarten) vooraf. Dit schooldistrict is erg groot en omvat 28 scholen (elementary, middle & high schools) en voorziet in het onderwijs aan 19.000 leerlingen.
Eric geeft aan dat zijn school bezig is met een innovatietraject, evenals een aantal andere scholen binnen het district. Voor de vernieuwingen zijn naar verschillende aspecten gekeken waaronder technologie, professionalisering van het team, inrichting van de ruimtes en gebruik van meubilair, dat vooral flexibel moet zijn.
Op de high school werken de hogere klassen met een eigen device, waar zij vier jaar mee moeten doen. In de zomervakantie blijft dit op school voor onderhoud en na de vakantie krijgen zij hetzelfde device weer terug. Hierdoor zijn kinderen zuiniger op hun apparaat, want zij weten dat zij daar een langere tijd mee vooruit moeten.
‘Failing in necessary, or you will end up learning nothing’.
De veranderingsprocessen hier zijn ook met vallen en opstaan gegaan, maar dat moet zegt Eric Ferguson: ‘Failing is necessary or you will end up learning nothing.’ Hij geeft zijn leerkrachten ruimte om te experimenteren en zoals hij zelf aangeeft heeft OneNote het onderwijs op zijn school naar een next level gebracht door de mogelijkheden tot samenwerken tussen leerkracht en leerling en leerlingen onderling. Zij ontwerpen standaard OneNote notitieboeken en verdelen deze onder de leerlingen via OneNote Classroom Notebook. Hiermee kan iedere leerling in zijn eigen kopie werken, aantekeningen maken en content toevoegen. De basis wordt door de leerkracht beheerd.
Sleutelfiguren in deze veranderingsprocessen zijn de Instructional Technology Curriculum Leader (ICTL) en de Research Knowledge Specialist. De ICTL is een full-time expert die de leerkrachten ondersteund tijdens de voorbereiding van hun lessen en helpt om technologie daarin te integreren. De ICTL heeft naast een ruime kennis van technologie ook een grote kennis van het curriculum, waardoor deze ook een rol speelt bij het maken van beleid op school. Gretchen Lewis de ICTL van Sherwood Forrest Elementary bijvoorbeeld, geeft ook ‘model lessons’ voor haar collega’s. Zo laat zij andere leerkrachten op haar school zien hoe technologie in de les werkt. Dit werkt erg verhelderend. De Research Knowledge Specialist is een soort bibliothecaris van de 21ste eeuw. Hij kan leerlingen ondersteunen bij hun onderzoeksvaardigheden en het leren leren.
Eric vertelde ook dat hij bij het maken van de roosters rekening houdt met gezamenlijke voorbereidingstijd van parallelklassen. Zo zorgt hij ervoor dat zij vier keer per week 40 min hebben om gezamenlijk te werken. Bij deze momenten sluit ook de ICTL-er aan en wordt er dus samen ontwikkeld en geleerd. Ik zie hier ook wel parallellen met onze eigen school. Om te veranderen is tijd nodig en dat moet je als management faciliteren. Laat je leerkrachten weten dat ze fouten mogen maken en daarvan mogen leren. Eric stelde het zo:
We will have to make an adaptive shift. Leadership must be on all levels.
We have to go slow in order to go fast. Build capacity.
Wat verder nog opvalt aan de Interlake High en de Sherwood Forrest school is de enorme ruimte overal. Grote, ruime gangen en klaslokalen, veel ruimte rondom de school. Interlake heeft grote sportvelden en zelfs een honkbalveld me
t tribune. In de gangen en de klaslokalen zijn wel alle muren behangen met posters waarop leerdoelen, rubrics of tekeningen staan. In de gangen worden de werken van kinderen gepresenteerd. Men is duidelijk trots op wat er hier bereikt wordt, daar mogen wij als nuchtere Nederlanders nog wel wat van leren, want ook bij ons gebeuren mooie dingen. ’s Middags hebben we de tijd om wat van Seattle te gaan bekijken.