Een leergemeenschap

kennisdelen04

Posted by on 1 februari 2016

Deze week zijn er veel puzzelstukjes op zijn plaats gevallen. Was ik vorige week nog zoekende hoe de principes Natuurlijk Leren in elkaar zaten, nu ben ik er inmiddels achter dat deze principes niet verschillen van de visie, die wij als team van De Borne samengesteld hebben. Vervlochten in het nieuwe schoolplan 2015-1019 “Expeditie Schoolplan” vind ik deze principes overal terug. De titel van het schoolplan geeft ook al aan dat het de komende jaren een spannende reis gaat worden naar het onderwijs dat wij voor ogen hebben.

Afgelopen woensdag heeft er een overleg plaatsgevonden tussen een deel van het team van De Borne, waaronder ikzelf, de directie, Naomi Mertens van Mijn Leergemeenschap en Frank van den Oetelaar van 21st Century Skills. Het doel was om invulling te geven aan de komende studiedag van 2 februari, waar toch een heleboel duidelijk moet gaan worden voor het gehele team met het oog op de ‘kanteling’ van ons onderwijs naar een nieuw paradigma in augustus van dit jaar. Het onderwijs dat we dan voor ogen hebben, staat beschreven in ons schoolplan 2015-2019, en bevat de principes van Natuurlijk Leren:

  1. Leerlingen zijn eigenaar van hun leerproces
  2. We leren het meeste in de context waarin we het nodig hebben
  3. Verandering van setting leidt tot verandering van gedrag
  4. Leren van geheel naar deel
  5. In het leren staat de brede ontwikkeling centraal
  6. Leren is een proces van (inter)actieve kennisconstructie
  7. Leren begint met kiezen, bij de motivatie

Het mooie is dat we vanaf 2 februari met het hele team gaan ontwerpen. Samen gaan we het onderwijs vormgeven voor augustus 2016. We vertrekken vanuit talenten en interesse van de teamleden en gaan van daaruit aan de slag met een ontwerpschema zoals hieronder.

Schermafbeelding 2016-02-01 om 10.37.04

Is dit ontwerpschema ook geschikt voor het ontwerpen van mijn opdracht voor LA2? We gaan het zien. Eerst ervaren, daarna kijken of het past bij wat er moet gebeuren.