Over mij

Jacqueline van Dijck

Mijn naam is Jacqueline van Dijck, ben 50 jaar en ik ben getrouwd met Menno. Ik heb 2 kinderen. Naomi van 23 jaar en Milan van 21 jaar, Naomi woont op zichzelf in Amsterdam,  is afgestudeerd aan de Rietveld Academie voor Beeldende Kunst en Milan woont op kamers in Breda en studeert Technische Informatica op de HTS in Breda. Daarnaast heb ik nog twee honden, die deel uitmaken van ons gezin.
Ik ben nu sinds zeven jaar, met veel plezier, werkzaam in het onderwijs. Daarvoor ben ik 8 jaar management assistente geweest en heb ik 12 jaar een eigen bureau gehad voor vertalingen en Desk Top Publishing.

Op dit moment ben ik werkzaam op Basisschool De Borne, die valt onder het bestuur van Xpect Primair in Tilburg. De school heeft dit jaar 14 groepen (vanaf volgend jaar 15) en 27 medewerkers. BS de Borne is een school die openstaat voor onderwijsvernieuwing, gesteund door het recentelijk gepresenteerde, nieuwe strategisch beleidsplan van Xpect Primair.
Als leerkracht mag je daar zijn wie je bent en je krijgt de ruimte om je kwaliteiten in te zetten. De sfeer binnen het team is prettig. Men staat open om te leren van en met elkaar.

 

Ik ben leerkracht van groep 6-7, daarnaast heb ik een aantal taken:

  • Cultuurcoördinator
  • ICT-coach en projectleider Surface-Project
  • Netwerkcoach
  • Lid van klankbordgroep visieontwikkeling
  • Kartrekker leerarrangementen binnen de bouw

Mijn interesse in onderwijsvernieuwing is begonnen op het moment dat ik naar de Pabo ging. Mijn oudste stond toen op het punt om naar de middelbare school te gaan en op dat moment kwam ik in contact met het onderwijsconcept van De Nieuwste School in Tilburg. Mijn dochter is als pionier begonnen op een school waar, in de zes jaar dat zij daar gezeten heeft, van alles in ontwikkeling is geweest. Mijn zoon volgde twee jaar later. Gelukkig mochten wij als ouders ook deel uitmaken van die ontwikkelingen. Natuurlijk waren niet alle vernieuwingen zaligmakend, maar de basis: het kind medeverantwoordelijk voor zijn eigen leerproces, heeft in ieder geval mijn kinderen gevormd tot de authentieke persoonlijkheden die zij nu zijn.

Een kind moet de mogelijkheid tot authenticiteit hebben, moet mogen zijn wie het is, moet zijn talenten mogen ontwikkelen. Hiervoor moeten we naar mijn idee in het onderwijs meer kijken naar het kind en zijn mogelijkheden en minder focussen op de onmogelijkheden.
Omdat een kind een groot deel van zijn tijd op school doorbrengt, moeten we ons er erg bewust van zijn, dat we een groot aandeel hebben in de ontwikkeling en daar moeten we zorgvuldig mee omgaan. Dit noodzaakt ons om niet altijd over de geplaveide wegen te gaan, maar ook eens nieuwe ‘olifantenpaadjes’ te maken, die een spannende route volgen naar die stip op de horizon: een authentieke persoonlijkheid, die zelf de regie kan voeren over zijn of haar eigen leerproces, een leven lang. Ik wil daar graag een bijdrage aan leveren.