Hire a data-analist tomorrow
Public cloud is like electricity and will be as essential in the near future
Deze dag brengen we weer bij Microsoft door en om 7.15 uur staat de bus weer klaar om ons daar naar toe te brengen voor het ontbijt en de ochtendsessies. Nima Mojgani deed de aftrap met zijn verhaal over de public cloud. Een behoorlijk ingewikkeld verhaal voor de meesten, maar door zijn heldere uitleg en de voorbeelden die iedereen begreep, was het toch voor iedereen duidelijk dat public cloud essentieel is bij de doorontwikkeling in de toekomst. Op onze school zijn we daar al ver mee. Wij hebben geen locale servers meer en werken met onze portal al volledig ‘in de cloud’. Maar we kunnen hier nog veel verder mee. Door in de cloud te werken kun je ook in gaan zetten op uitgebreide data-analyse: learning analytics. Voorwaarde voor het werken met deze data is het vertrouwen in de partner aan wie je je cloud-data toevertrouwd. Microsoft kan zo’n partner zijn, aangezien zij in samenwerking met APS-IT diensten steeds de afstemming zoeken met het convenant van de PO-raad waar het privacy op data betreft.
Cathy nam ons mee in de wereld van de learning analytics en hoe we ‘big data’ in kunnen zetten voor het voortdurend verbeteren van ons onderwijs omdat we vooruit kunnen kijken en kunnen voorspellen wat er gaat gebeuren. Op die manier kunnen we vooraf interventies doen in plaats van achteraf. Dit is een behoorlijk complexe materie en nog erg nieuw voor het onderwijs, maar het is wel dusdanig interessant en belangrijk dat het voor grote veranderingen kan zorgen bij het optimaliseren van de leerprocessen. Met deze skills kan de leerkracht ook de onderzoeker worden en wat zeker van belang is, is dat de leerkracht de meerwaarde van data-analyse gaat zien. Gezien het specialisme gaf Cathy de tip: neem morgen een data-analyst aan. Dat is een keuze voor het bestuur.
Na deze twee pittige presentaties kwam een luchtige demonstratie van de nieuwste Surface-telg: de Surface Hub. Een bord dat een Windows10 platform is, een touchscreen maar ook een teleconferencing systeem met ingebouwde video- en audiovoorzieningen. Met het bord kon lokaal en op verschillende locaties via de cloud samengewerkt worden. Het was magnifiek om te zien wat er allemaal mee kon, maar door de stevige prijs ($ 22.000) helaas niet weggelegd voor het onderwijs. We hebben er wel nog even mee mogen spelen en het gevoel van de ‘digital ink’ goed kunnen ervaren.
Na een heerlijke lunch zijn we gebrieft over de nieuwe functies van de vandaag gelanceerde test update van Office365 en Windows10, waarin veel aandacht is voor onderwijstools zoals Microsoft Classroom. Deze zomer zal dit voor iedereen beschikbaar komen. Hier zitten mooie tools in die wij goed kunnen gebruiken bij onze schoolontwikkel
ing en die naadloos samenwerken met One Note Classroom Notebook een applicatie waar ik gaandeweg deze week steeds enthousiaster over geworden ben. Met deze software kunnen we het gepersonaliseerd leren, wat we graag willen, beter realiseren èn de basis daarvan borgen.
Aansluitend was er een presentatie van Class Policy, een aan Microsoft gelieerd programma voor technologisch klassenmanagment. Met deze software heb je tools in handen om de pc’s van je leerlingen over te nemen en/of te blokkeren of content klaar te zetten danwel (beperkt) beschikbaar te stellen. Ondanks dat het een programma in ontwikkeling was vond ik het op dit moment erg leerkrachtgestuurd en daardoor niet bij onze visie passen.
Minecraft uniek door hoge percentage vrouwelijke spelers (40%)
Het kersje op de taart van deze dag zou de nieuwe versie van Minecraft Education zijn. Het programma waar wij met onze bovenbouw voor ingeschreven hebben om met de pilot mee te draaien voor het uittesten van de bètaversie van het programma. Microsoft heeft dit bedrijf in 2014 voor een 2,5 miljard dollar overgenomen van een Zweeds bedrijf. De reden dat Microsoft hier zoveel in geïnvesteerd heeft is het feit dat het zoveel mogelijkheden biedt voor het onderwijs.
Minecraft is duidelijk wel een programma dat bij onze schoolvisie past omdat het inzet op kritisch denken, doorzettingsvermogen, creatief denken, samenwerken, programmeren, mondelinge communicatie en digital citizenship (online samenwerken met kinderen uit de hele wereld).
Met Minecraft kun je vakoverstijgend werken. Een mooi vooruitzicht is dat Minecraft in de toekomst waarschijnlijk beschikbaar komt in de Office365 omgeving zodat het nog toegankelijker wordt voor de gemiddelde leerkracht.
Na twee dagen Microsoft ben ik erg onder de indruk geraakt van de passie van de Microsoft-mensen waar het onderwijs betreft. Velen van hen zijn mensen die uit het onderwijs komen en dus ook die ervaring inzetten in de technologie. Ik word erg enthousiast van de ontwikkelingen die Microsoft laat zien en van hun bevlogenheid. Deze reis kwam voor mij op een ideaal moment in onze schoolontwikkeling, want van hieruit neem ik weer inzichten mee die ons verder kunnen helpen bij de volgende stappen. Morgen sluiten we af met een bezoek aan de Forest Ridge Private School for Girls en de evaluatie van week. Voor nu rest ons de reis terug naar het hotel en een gezamenlijk diner bij Wild Ginger, waar ik nog mooie gesprekken gevoerd heb over leren.